Development of Sanggabuana Coffee Product Innovation through Product Diversification
Case Study In Bumdes Buanamekar Business In Mekarbuana Village, Karawang
DOI:
https://doi.org/10.36276/mws.v21i1.453Keywords:
innovation, product diversification strategy, concentric diversificationAbstract
This study aims to determine the application of a diversification strategy with the development of innovation in Sanggabuana coffee products. This study used in-depth interviews, observation, and documentation studies and analyzed using technical and source triangulation. The study results were obtained to apply a diversification strategy focused on concentric diversification by producing new product outputs based on the raw material of KoSa as a coffee flavouring in desserts with the types of Pudding Kopi and Bolu Kopi, scrubs, and air fresheners. Furthermore, Bumdes can maximize e-commerce marketing.
References
Agrosiana. (2014). Mengenal Jenis-jenis Kopi Budidaya. https://alamtani.com/jenis-kopi. Diunduh tanggal 14 Januari 2022.
Agus Hermawan (2012). Komunikasi Pemasaran. Jakarta: Erlangga
Kotler, Philip (2017),Manajemen Pemasaran II, PT. Prehalindo, EdisiMillenium.Jakarta.
Lena Elitan (2019). Manajemen Inovasi, Transformasi Menuju Organisasi Kelas Dunia. Bandung :Alfabeta.
Tjiptono, F. dab G. C. (2016). Pemasaran Strategik. Andi Yogyakarta.
Arfian Rizky Rahmandwika ( Journa of UNTAG :2019) : Analisa Strategi Diversifikasi Produk Untuk Meningkatkan Keunggulan Bersaing Pada UKM Putra Delta
Edon Ramdani (Jurnal Akuntansi Balerang :2018): Analisis Strategi Diversifikasi Bisnis Pada PT. Sun Motor Group
Giyah Yuliarti (JAMSI:2022) : Inovasi Melalui Diversifikasi Produk Batik Khas Semarang Berbasis Kolaboratif-Partisipatif Akademisi dan Masyarakat
Haris Al Khoeri (Journal Electronic :2016): Implementasi Strategi Diversifikasi Produk Pada Surat Kabar Jawa Pos Surabaya
Karta. Abdul Aziz ( Jurnal Desain Komunikasi Visula:2019) : Strategi Diversifikasi Konsentris Tenun Sutera Wajo
Pembayun Puji Astuti (Jurnal Utilitas :2021) : Strategi Diversifikasi Produk sebagai upaya Menghadapi Persaingan
Supargo ( FIKOM UMN:2019) : Makna Gaya Hidup Minum Kopi Di Coffe Shop Kalangan Anak Muda Penikmat Kopi Di Provokatif
Syeli Itung ( JAKO; Jurnal Akuntansi Kontemporer :2018) : Pengaruh Strategi Diversifikais dan Kepemilikan Manajerial Terhadap Kinerja Perusahaan Yang di Moderasi Oleh Struktur Modal
Satria Lintang Rachmadana (Journal Of Electronic :2018): Implementasi Strategi Diversifikasi Produk Untuk Mencapai Keunggulan Bersaing pada Desa Wisata Pujonkidul
Yusuf Limbongan ( Prosiding Seminar Nasioanl:2020): Pengembangan Sistem Inovasi Kopi Arabika untuk mendukung pembangunan pariwisata Toraja
Downloads
Published
How to Cite
License
Copyright (c) 2023 Neni Sumarni, Suroso, Enjang Suherman
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.