Model Pemasaran Produk Industri Kreatif Rumah Tangga di Kawasan Wisata Karst Rammang-Rammang Kabupaten Maros

Authors

  • Anggun Sari Sasmita Politeknik Bosowa, Makassar, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.36276/mws.v17i2.161

Keywords:

Creative industry, karst landscape, Industri kreati, wisata alam

Abstract

Creative industry has the potential to develop in the Karst Tourism Area of Ramming-Ramang Regency, Maros Regency as an effect of the increase of the tourist visits in this area. This study aims to help find a model of creative industries marketing in the Rammang-Ramamng Karts Tourism Area, Maros Regency. This research use descriptive qualitative approach. Research data obtained through interviews and questionnaires. Data analysis was performed using the SWOT Analysis technique. Stages of research activities include the initial observation stage, data collection stage, preparing the marketing model stage, and marketing model socialization stage. The results of the study showed community around the tourism area need training and assistance in managing the creative industries using the 4P concept (product, place, price and promotion

Author Biography

Anggun Sari Sasmita, Politeknik Bosowa, Makassar, Indonesia

Dosen, Politeknik Bosowa, Makassar, Indonesia

References

Anjaningrum, W. D., & Sidi, A. P. (2018). Kreatifitas dan inovasi produk industri kreatif. (September), 61–70.

Awalia, N. R., Mulatsih, S., & Priyarsono, D. S. (2018). Analisis Pertumbuhan Teknologi, Produk Domestik Bruto, Dan Ekspor Sektor Industri Kreatif Indonesia. Jurnal Ekonomi Dan Kebijakan Pembangunan, 2(2), 135–155. https://doi.org/10.29244/jekp.2.2.135-155

Christian A.D Selang, & Fakultas. (2010). Bauran pemasaran (marketing mix) pengaruhnya terhadap loyalitas konsumen pada. 1(3), 71–80. Retrieved from https://www.noorlib.ir/View/fa/Book/BookView/Image/8089

Departemen Perdagangan Indonesia, P. R. (2008). Peraturan Presiden Republik Indonesia Nomor 28 Tahun 2008.

Ferdinand, A. (2014). Metode Penelitian Manajemen Edisi 5. Badan Penerbit Universitas Diponegoro.

Fitriana, A. N. (2014). Pengembangan Industri Kreatif Di Kota Batu (Studi Tentang Industri Kreatif Sektor Kerajinan Di Kota Batu). Jurnal Administrasi Publik Mahasiswa Universitas Brawijaya.

Hasanah, M., Ilmu, F., Dan, S., Politik, I., & Hasanuddin, U. (2017). Pengelolaan Pariwisata Alam Berbasis Masyarakat.

I Gede Pitana, I. K. S. D. (2009). Pengantar Ilmu Pariwisata. Andi Yogyakarta.

Indah Andini Poetri, Muh Bahruddin, A. K. R. (2016). Perancangan Media Promosi Geomorfologi Karst Rammang-rammang Berbasis alam Sebagai Identitas Kabupaten Maros Sulawesi Selatan. 5(2).

Kottelr, P., & Lane, K. (2007). Manajemen Pemasaran Edisi 12. In Manajemen Pemasaran Edisi 12 (Vol. 2). PT. Indeks.

Mutmainnah Ilyas. (2017). Strategi pengembangan usaha berbasis ekonomi kreatif pada sektor pariwisata di kabupaten maros. 1–11.

Nurchayati, & Ratnawati, A. T. (2016). Strategi Pengembangan Industri Kreatif Sebagai Penggerak Destinasi Pariwisata Di Kabupaten Semarang. Prosiding Seminar Nasional Multi Disiplin Ilmu & Call for Papers Unisbank (Sendi_U).

Philip Kotler, John T Bowen, J. M. (2014). Marketing For Hospitality and Tourism 6th Edition. Pearson Education Limited.

Shofa I, N. D. (2018). Pertumbuhan dan strategi pengembangan ekonomi kreatif kota Malang. Journal Pangripta, 1, 75–85.

Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kombinasi (Mixed Methods). In M. . Sutopo (Ed.), Metode Penelitian Kombinasi (Mixed Methods). Bandung: Alfabeta.

Downloads

Published

2021-08-09

How to Cite

Sasmita, A. S. (2021). Model Pemasaran Produk Industri Kreatif Rumah Tangga di Kawasan Wisata Karst Rammang-Rammang Kabupaten Maros. Media Wisata, 17(2). https://doi.org/10.36276/mws.v17i2.161