Strategi Marketing Mix untuk Meningkatkan Kunjungan Wisatawan ke Desa Wisata Nongkosawit Semarang
DOI:
https://doi.org/10.36276/mws.v23i1.764Keywords:
Marketing, Traveler, Strategy, Tourism, NogkosawitAbstract
Even though the tourism sector in Indonesia has shown rapid development, competition between tourist destinations is increasing. Tourist villages in big cities must be able to compete with other popular tourist destinations better known to tourists, both domestic and foreign. An effective marketing strategy is needed to increase the number of tourists visiting Nongkosawit Tourism Village. Nongkosawit Tourism Village, located in Semarang City, has extraordinary natural and cultural tourism potential. This research uses a descriptive qualitative approach, which aims to analyze marketing strategies to increase tourist visits to the Nongkosawit Tourism Village, Semarang. The data collection technique used was interviews and data collection from the Mountain Cage tourism awareness group by asking for information and data regarding the Nongkosawit tourist village. Meanwhile, the data analysis technique used is based on Miles and Hubberman's theory, namely data reduction, data presentation and conclusion.
References
Artika, & Putra, F. A. (2024). Analisis Strategi Pemasaran Terhadap Peningkatan Penjualan (Studi Kasus Pada Umkm Toko Nurhidayah Di Kabupaten Majene, Sulawesi Barat). Jurnal Valuasi: Jurnal Ilmiah Ilmu Manajemen Dan Kewirausahaan, 4(2).
Ayu, D. (2024). Identifikasi peningkatan jumlah pengunjung serta arahan pengembangan kawasan pantai kenjeran kecamatan bulak kota surabaya. Jurnal Konservasi Dan Rekayasa Lingkungan, 1(1), 27–37.
Creswell, J. W. (2010). Research Design: Pendekatan Kualitatif,. Kuantitatif, dan Mixed. Pustaka Pelajar.
Ester, A., Syarifah, H., & ZA Zainurossalamia Saida. (2020). Pengaruh Daya Tarik Wisata Citra Destinasi dan Sarana Wisata terhadap Kepuasan Wisatawan Citra Niaga sebagai Pusat Cerminan Budaya Khas Kota Samarinda. Jurnal Manajemen, 12(1), 145–153.
Forijati, F., & Ridwan, R. (2020). Analisis Marketing Mix dalam Meningkatkan Jumlah Pembeli Ayam Geprek Mbok Moro Kota Kediri. Efektor, 7(1), 49–58. https://doi.org/10.29407/e.v7i1.14379
Herdiana, N. (2015). Manajemen Strategi Pemasaran. Pustaka Setia.
Jannah, D. N., Kristiansen, H. N., & Wibowo, M. S. (2024). Pengaruh Kearifan Lokal Terhadap Minat Pengunjung Di Desa Wisata Nongkosawit. Jurnal Pariwisata, 11(1), 28–39. https://doi.org/10.31294/par.v11i1.21456
Khumaira, M., Ramadanti, A., Damayanti, D., Rahmadani, O., Hidayat, R., & Ikaningtyas, M. (2024). Strategi Perencanaan Dan Pengembangan Bisnis. CEMERLANG: Jurnal Manajemen Dan Ekonomi Bisnis, 4(2), 39–61.
Kotler, P., & Keller, K. L. (2016). Marketing Management, Edisi 15e. Pearson Education.
Mas’ari, A., Hamdy, M. I., & Safira, M. D. (2020). Analisa Strategi Marketing Mix Menggunakan Konsep 4p (Price, Product, Place, Promotion) pada PT. Haluan Riau. Jurnal Teknik Industri: Jurnal Hasil Penelitian Dan Karya Ilmiah Dalam Bidang Teknik Industri, 5(2), 79. https://doi.org/10.24014/jti.v5i2.8997
Moh. Musleh, & Nabila Septia Rosa. (2024). Strategi Pemanfaatan Kearifan Lokal dalam Pengembangan Desa Wisata Pandean Kabupaten Trenggalek. Journal of Contemporary Public Administration (JCPA), 4(1), 36–44. https://doi.org/10.22225/jcpa.4.1.2024.36-44
Monica, Z. A., & Habib, M. A. F. (2024). Strategi Pemasaran dalam Meningkatkan Kunjungan Wisatawan pada PHD Nusantara. Journal of Management and Creative Business (JMCBUS), 2(2), 39–60. https://doi.org/10.30640/jmcbus.v2i2.2278
Mukhlisin, M. U., & Cholik, A. (2022). Analisis Strategi Pemasaran Online Dalam Meningkatkan Penjualan Produk Kacamata Pada Toko Online (Studi Kasus Pada Toko AR Grosir). Jurnal Administrasi Bisnis, 4(1), 79–88.
Nurhayaty, M. (2022). Strategi Mix Marketing (Product, Price, Place, Promotion, Eople, Process, Physical Evidence) 7P Di Pd Rasa Galendo Kabupaten Ciamis. Jurnal Media Teknologi, 8(2), 119–127. https://doi.org/10.25157/jmt.v8i2.2669
Nurliza, Wibowo, A., & Lubis, A. L. (2024). Analisis Kepuasan Pengunjung Pada Objek Wisata Pantai Tanjung Pinggir Di Batam. Jurnal Mekar, 2(2), 43–51. https://doi.org/10.59193/jmr.v2i2.238
Pakpahan, R., & Purba, D. S. (2024). Menggali Potensi Pemandu Wisata Lokal Dalam Meningkatkan Kualitas Pengalaman Wisatawan: Tinjauan Kasus Desa Wisata Meat, Kabupaten Toba. Jurnal Pariwisata, 11(1), 82–91. https://doi.org/10.31294/par.v11i1.21525
Pinontoan, N. A., Wihardi, D., Lestari, R., & Kristanty, S. (2024). Strategi Pemasaran Pariwisata Dalam Mempromosikan Taman Wisata Alam Mangrove Angke Kapuk Sebagai Destinasi Ekowisata. Jurnal Ilmiah Dinamika Sosial, 8(1), 52–58. https://doi.org/10.38043/jids.v8i1.4907
Raharjo, W., & Rinawati, H. S. (2019). Penguatan Strategi Pemasaran dan Daya Saing UMKM Berbasis Kemitraan Desa Wisata. CV. Jagad Publishing.
Rahma, A. N., & Pradhanawati, A. (2018). STRATEGI BERSAING PRODUK UKM LUNPIA DENGAN MENGGUNAKAN ANALISIS FIVE FORCES PORTER DAN SWOT (Kasus pada UKM Lunpia Kings Semarang). Jurnal Ilmu Administrasi Bisnis, 7(2), 171–185.
Rahmawati, S., & Sutantri. (2019). Analisis SWOT Sebagai Strategi Meningkatkan Daya Saing Bisnis Toko Surabaya Ampel Kota Kediri. Jurnal At-Tamwil: Kajian Ekonomi Syariah, 1(2), 90–117.
Sakti, S. M. R., Hidayat, H., & Negoro, Y. P. (2023). Penerapan Strategi Pemasaran Produk Keripik Sanjai Sukarasa Terhadap Kepuasan Konsumen Menggunakan Metode STP dan 4P (Studi Kasus – Bisnis Sanjaiku). Jurnal Teknik Industri Terintegrasi, 6(4), 1079–1084. https://doi.org/10.31004/jutin.v6i4.18798
Saraswati, H. D., & Afifi, S. (2022). Strategi Komunikasi Pemasaran Pariwisata Di Masa Pandemi Covid-19 (Tourism Marketing Communication Strategy in the Covid-19 Pandemic Period). CoverAge: Journal of Strategic Communication, 12(2), 138–155. https://doi.org/10.35814/coverage.v12i2.2743
Septemuryantoro, S. A. (2024). IDENTIFICATION OF THE POTENTIAL OF TOURISM VILLAGE COMMUNICATIONS IN THE NEW NORMAL ERA IN SEMARANG REGENCY. Media Wisata, 22(1), 169–178. https://doi.org/10.36276/mws.v22i1.386
Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kualitatif. Alfabeta.
Sulasmi, S., Alhadar, S., Nusu, O. S., Ical, I., Laky, I., & Amir, R. (2021). Analisis Manajemen Strategi Bisnis Travel Agent Di Masa Pandemi Covid 19. Publik: Jurnal Manajemen Sumber Daya Manusia, Administrasi Dan Pelayanan Publik, 8(2), 259–270. https://doi.org/10.37606/publik.v8i2.242
Utami, W., Supama, Y., & Aji, K. (2024). TOURISM DEVELOPMENT STRATEGY IN GIRIKARTO VILLAGE, GUNUNGKIDUL, YOGYAKARTA. Media Wisata, 22(1), 121–130. https://doi.org/10.36276/mws.v22i1.360
Zainarti, Pratama, A. cyntia, Rayadi, A. rahmad, & Makrim, N. (2024). Strategi Pemasaran Toko Kosmetik Dalam Meningkatkan Minat Pelanggan Di Daerah Tuasan Kota Medan Sumatra Utara ( Studi Kasus : Toko Lolipop ). Jurnal Rumpun Manajemen Dan Ekonomi, 1(3), 424–437.
Downloads
Published
How to Cite
License
Copyright (c) 2025 Desika Nur Jannah, Muchammad Satrio Wibowo, Bram Arvianto

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.