Strategies to Increase Competitiveness in Wisma Arimbi Yogyakarta

Authors

  • Slamet Supriyanto STP AMPTA Yogyakarta

DOI:

https://doi.org/10.36276/mws.v22i1.645

Keywords:

Wisma, Analysis SWOT, Strategy

Abstract

The aim of the research is how to analyze the environment at Wisma Arimbi and what strategies to increase competitiveness at Wisma Arimbi Yogyakarta. The data analysis used in this research is descriptive qualitative. This writing aims to reveal facts, circumstances, phenomena, variables, and circumstances that occurred while the writing took place and present it as it is. From the results of the discussion, looking at the company's strengths, weaknesses, threats, and opportunities, a strategy can be obtained that can be implemented at Wisma Arimbi, namely an intensive competitive strategy with market penetration. With this strategy, Wisma Arimbi is expected to increase sales and income levels

References

Departemen Perdagangan Republik Indonesia (2008). “Pengembangan Ekonomi Kreatif Indonesia 2025: Rencana Pengembangan Ekonomi Kreatif Indonesia 2009-2025”.

Elfahmi, S. H., & Jatmika, D. (2017). Pengaruh Inovasi Terhadap Ukm Naik Kelas Melalui Daya Saing Produk. Seminar Nasional Sistem Informasi, 445-454.

Gabungan Eksportir Kopi Indonesia, 2019. Areal dan Produksi. (https://gaeki.or.id/Areal dan Produksi/ diakses tanggal 27 Agustus 2019).

Hamali, Arif Yusuf, 2016. Pemahaman Strategi Bisnis dan Kewirausahaan. Jakarta : Prenadamedia Group.

http://repositori.usu.ac.id/handle/123456789/5276. Diakses 03 Oktober 2023

https://ekbis.harianjogja.com/read/2023/03/09/502/1128624/hotel-jadi-bisnis-dengan-persaingan-usaha-paling-tinggi-di-jogja

Kamil, A. (2015). Industri Kreatif Indonesia: Pendekatan Analisis Kinerja Industri. Jurnal Media Trend, 10 (2), 165-182.

Leonandri, D., & Rosmadi, M.L.N. (2018). Sinergitas Desa Wisata dan Industri Kreatif dalam Meningkatkan Perekonomian Masyarakat. Jurnal IKRAITH EKONOMIKA, 1 (2). 13-18).

Moelyono, M. (2010). Menggerakkan Ekonomi Kreatif Antara Tuntutan dan Kebutuhan (1 ed.). Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.

Nazir, M. (1988). Metode Penelitian, Ghalia Indonesia. Jakarta.

Ningsih, C. (2014). Sinergitas Industri Kratif Berbasis Pariwisata dengan Strategi Pembangunan Industri Nasional Menuju Globalisasi. Jurnal Manajemen Resort & Leisure, 11 (1), 59-64.

Rambe, D. N. S. & Nawawi, M. Z. (2022). Analisis Strategi Pemasaran dalam Menghadapi Persaingan Bisnis. Jurnal Ilmiah Ilmu Manajemen, 1(2), 90–95. Retrieved from http://openjournal.unpam.ac.id/index.php/JIIM

Rangkuti, F. (2015). Analisis SWOT, Teknik Membedah Kasus Bisnis. Jakarta: PT. Gramedia Pustaka Utama.

Rangkuti, F. (2013). Analisis Strategi Pemasaran dalam Meningkatkan Volume Penjualan Produk (Studi pada UD. Mula Rotan Petisah Kota Medan). Skripsi. Medan: Universitas Sumatera Utara.

Robbins, Stephen P., and Mary Coulter. (2016). Manajemen, Jilid 1 Edisi 13, Alih

Samalam, A., Rondunuwu, D., Towoliu, R. (2016). Peranan Sektor Akomodasi Dalam Upaya Mempromosikan Objek Dan Daya Tarik Wisata. Jurnal Hospitality dan Pariwisata, (3), 30-46.

Downloads

Published

2024-05-14

How to Cite

Supriyanto, S. (2024). Strategies to Increase Competitiveness in Wisma Arimbi Yogyakarta. Media Wisata, 22(1), 158–168. https://doi.org/10.36276/mws.v22i1.645