The Role of Tourism Village in Strengthening Poterry SMEs in Kasongan Tourism Village, Bantul District, Yogyakarta
DOI:
https://doi.org/10.36276/mws.v21i2.419Keywords:
Role, Tourism Village, SMEsAbstract
This research was conducted to examine the role of tourism villages in strengthening pottery SMEs in Kasongan Tourism Village. Pottery products are the superior product of this village tourist attraction. The existence of pottery products cannot be separated from the role of the tourist village as a bridge to attract tourists. Data collection methods used are observation, interviews and literature study. Interviews were conducted with 20 people that are Kasongan Tourism Village managers and SMEs actors. Determination of informants using the Non-Probability Sampling technique, namely Purposive Sampling. Methods of data analysis using qualitative data analysis method. The results of the study are the role of tourism villages in strengthening SMEs which consists of making tour packages, destination branding, and partnerships. There are two tour packages, namely seeing the process of making pottery and being directly involved in making pottery. The destination branding is Kasongan Tourism Village as a pottery educational tour. Partnerships are carried out, namely working with vendors and joining cooperatives.
References
Arikunto, S. 2019. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Aneka cipta.
Djunaid, I. S., Ardiansyah, I., Sofiani, Fachrureza, D., Soeprapto, V., dan Paulina. (2022). Sosialisasi Pembentukan Binaan Desa Cihideung Udik Menjadi Desa Wisata. JAT. Volume 1, Nomor. 2.pp. 28 – 31.
Gustami, S.P., Wardani, L.K., dan Setiawan, A.H. (2014). Keramik Kasongan Heritage. Jakarta: Direktorat Pengembangan Seni Rupa.
Iskandar, H. (2021). Strategi Pengembangan Objek Wisata Pantai Pelawan, Tanjung Balai Karimun Sebagai Kawasan Strategis Pariwisata Berkelanjutan. Kepariwisataan: Jurnal Ilmiah Volume 15 Nomor 1 Januari 2021: 29 – 44.
Iskandar, H., Ritonga, R.M., Marta, R.F., Supina., dan Kurniawan, J. (2020). Peningkatan Sumber Daya Manusia Dan Optimalisasi Promosi Desa Pabuaran Menjadi Destinasi Wisata Religi. Journal Community Development and Society. Volume 2 Ed 1, Juni 2020 Page 23 – 40.
Irawati, N., Prakoso, A.A., dan Oktaviani, N.R. (2022). Strategi Manajemen Pemasaran Berbasis Fishbone Analysis di Desa WisaTa Kasongan Kabupaten Bantul Yogyakarta Daerah Istimewa Yogyakarta. Jurnal Teknologi Informasi. Volume17, Nomer 1. ISSN 1907-2430.
Kusumadewi, F.N. (2021). Pengembangan Desain Pelatihan Penguatan Usaha Mikro Kecil Menengah (UMKM) di Desa Wisata. Jurnal Instruksional, Volume 2, Nomor 2.
Kwartono. A.M. (2007). Analisis Usaha Kecil dan Menengah. Yogyakarta: Andi Offset.
Muchlis. (2017). Kiprah UMKM di Tengah Krisis Ekonomi, Perannya Besar, Minim Perhatian Pemerintah. Jakarta: Unuversitas Bunda Mulia.
Primiana, I. (2009). Menggerakkan Sektor Riil UKM &Industri. Bandung: Alfabeta.
Perguna, L. A., Irawan, I., Tawakkal, M. I., & Mabruri, D. A. (2020). Optimalisasi Desa Wisata Berbasis UMKM Melalui Destination Branding. Jurnal ABDINUS: Jurnal Pengabdian Nusantara, 3(2), 204-214. https://doi.org/10.29407/ja.v3i2.13727
Permadi, L.A., Retnowati, W., Akhyar. M., & Oktariyani, S.G.A. (2021). Identifikasi Atraksi, Aksesibilitas, Amenitas dan Ancilliary TWA Gunung Tunak Desa Mertak Kecamatan Pujut Lombok Tengah. Prosiding SAINTEK, Vol. 3 (2021).
Raharjo.T.W., & Rinawati, H.S. (2019). Penguatan Strategi Pemasaran Dan Daya Saing UMKM Berbasis Kemitraan Desa Wisata. Surabaya: Jakad Publishing.
Sudibya, B. (2018). Wisata Desa dan Desa Wisata. Jurnal Bappeda Litbang. Vol. 1, No. 1, April 2018. ISSN 2615-0956.
Sugiyono. (2020). Metode Penelitian Kualitatif (untuk penelitian yang bersifat: ekslporatif, enterpretif, interaktif dan konstruktif. Bandung: Alfabeta.
Seliari, T. (2018). Pengembangan Pariwisata Berkelanjutan Berdasarkan Rantai Nilai Industri Kreatif Destinasi Pariwisata. Jurnal Arsitektur dan Perkotaan “Koridor”. Volume 9, Nomer 1. Pp 1551-159.
Sridadi, A. R. (2014). Kajian Konsep Sustainable Competitive Advantage dari Nicole P. Hoffman dan Pengembangannya. Jurnal NeO-Bis. Volume 8, Nomer 1.
Swesti, W., Soeprihanto, J., dan Widyastuti, D. (2020). Model Pengembangan Pariwisata Kreatif untuk Mencapai Keberlanjutan di Desa Wisata Kasongan. Jurnal Kawistara. Volume 10, Nomer 32. Halaman 295-309.
Undari, W., & Lubis, A.S. (2021). Usaha Mikro Kecil dan Menengah (Umkm) dalam Meningkatkan Kesejahteraan Masyarakat. Jurnal Penelitian Pendidikan Sosial Humaniora. Vol. 6. No.1
Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2008 Tentang Usaha Mikro, Kecil dan Menengah (UMKM)
Widianto.S. (2021). Agar Naik Kelas, UMKM di 10 Destinasi Wisata Prioritas Didorong Kuasai Aplikasi Digital. Diterbitkan 23 Juli 2021. https://pedulicovid19.kemenparekraf.go.id/agar-naik-kelas-umkm-di-10-destinasi-wisata-prioritas-didorong-kuasai-aplikasi-digital/. Diakses tanggal 13 September 2022.
Yuliawati, A., Gautama, B. P., Rofaida, R., Wulung, S. R. P., & Aryanti, A. N. (2020). Peningkatan Kapasitas Komunitas Pariwisata Desa tentang Pariwisata Kreatif di Belitung Timur. Jurnal Pengabdian Masyarakat Multidisiplin, Volume 3, No. 2.
Yulianti, E. & Suwandono, D. (2016). Arahan Konsep dan Strategi Pengembangan Kawasan Desa Wisata Nongkosawit sebagai Destinasi Wisata Kota Semarang, Ruang, Vol. 2, No. 4, pp. 263-272, Oct. 2016. https://doi.org/10.14710/ruang.2.4.263-272
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2023 Ni Made Sri Puspa Dewi Roels, Nisa Rahmaniyah Utami, Fidelia Brenda Pingkan Vania
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.