Pengembangan Video Profil Terminal Wisata Grafika Cikole Lembang
DOI:
https://doi.org/10.36276/mws.v23i1.699Keywords:
Development, Video Profile, Terminal Wisata Grafika Cikole, Visual Promotion, Digital TourismAbstract
The purpose of this research is to develop a video profile of the Terminal Wisata Grafika Cikole as an information and promotional medium in the city of Bandung. Terminal Wisata Grafika Cikole is a popular tourist destination in the region of Cikole, but it lacks an effective promotional medium. Therefore, this research attempts to fill that gap by creating an informative and appealing video profile. The method used in this research is qualitative descriptive research with a case study approach. Data were collected through observations, interviews, and the analysis of documents related to Terminal Wisata Grafika Cikole. The research findings indicate that the developed video profile depicts the beauty and products available at the terminal, as well as informs visitors about the activities and services they can enjoy. This video profile is expected to be an effective tool in promoting the Terminal Wisata Grafika Cikole, attracting potential tourists, and providing the necessary information to the audience. Furthermore, it can also be used by relevant parties in their efforts to promote tourism in the city of Bandung as a whole. Therefore, this research has a positive impact on the development of the tourism industry in Bandung.
References
Afifi, A. H., Nugraha, N. D., & Aditya, D. K. (2020). Perancangan Destination Branding Pariwisata Curug Malela Kabupaten Bandung Barat. Eproceedings Of Art & Design, 7(2).
Apriliani, Z., Hasanah, U., & Anas, A. S. (2019). Pembuatan Video Profil dengan Efek Vintage Kampung Wisata Adat Sengkoah sebagai Media Informasi. JTIM: Jurnal Teknologi Informasi Dan Multimedia, 1(1), 57-65.
Budiarto, M., & Bella, U. (2018). Media Promosi Dan Informasi Pada PT. Gardena Karya Anugrah Berbentuk Video Company Profile. Cyberpreneurship Innovative and Creative Exact and Social Science, 4(2), 217-227.
Fikri, A. I. (2018). Analisis Struktur Naratif Dan Unsur Sinematik Film Yakuza Apocalypse Karya Takahashi Miike. jurnal eprints. undip.
Hartinah, H., & Abdullah, S. I. (2019). Pengaruh minat baca dan persepsi atas perpustakaan sekolah terhadap keterampilan menulis narasi. Diskursus: Jurnal Pendidikan Bahasa Indonesia, 1(02), 127-135.
Hidayat, S., & Suwarno, J. (2023). Media Berbentuk Video Company Profile Sebagai Penunjang Informasi Dan Promosi. SENIMAN: Jurnal Publikasi Desain Komunikasi Visual, 1(1), 29-38.
Immaniar, D., Mulyani, R., & Arnita, F. (2017). Desain Komunikasi Visual sebagai Sarana Promosi Perguruan Tinggi. Creative Communication and Innovative Technology Journal, 10(2), 280-289.
Juandi, W. (2022). Makna Kebersamaan Sebagai Nilai Konseling Islam Dalam Membaca Dzikir Rotibul Haddad. Konseling At-Tawazun: Jurnal Kajian Bimbingan Dan Konseling Islam, 1(1), 30-37.
Kusumo, F., & Sulartopo, S. (2019). Perancangan Video Company Profile Sebagai Media Promosi dan Informasi Pada Toko Citra Meubel Semarang. Pixel: Jurnal Ilmiah Komputer Grafis, 12(1), 33-41.
Muhammad, F., & Nazar, A. (2019). Video Digital Taman Purbakala Kerajaan Sriwijaya Dengan Unsur Sinematik (Doctoral dissertation, Politeknik PalComTech).
NAUVAL, A. A. (2021). ANIMASI 2D PENGUJIAN DAN KALIBRASI ALAT TIMBANGAN PADA BARISTAND INDUSTRI PALEMBANG (Doctoral dissertation, POLITEKNIK NEGERI SRIWIJAYA).
Nova, S. P., & Firdaus, M. (2018). Efektivitas Komunikasi Aplikasi Telegram Sebagai Media Informasi Pegawai PT. Pos Indonesia (Persero) Kota Pekanbaru (Doctoral dissertation, Riau University).
Rathia, R., & Chofyan, I. (2020). Kajian Mengenai Aspirasi Masyarakat dalam Pengembangan Pariwisata Orchid Forest. Prosiding Perencanaan Wilayah dan Kota, 173-180.
Sinaga, E. K. (2021). Pengaruh Media Sosial Instagram Terhadap Motivasi Berwisata Di Lembang, Kabupaten Bandung Barat. Jurnal Industri Pariwisata, 3(1), 150-156.
Sirait, S. K., & Sisnuhadi, S. (2021). Pengaruh Promosi Media Sosial, Celebrity Endorser, dan Perceived Quality terhadap Keputusan Pembelian. Jurnal Riset Manajemen Dan Bisnis, 16(1), 45-56.
Sutrisman, A., Widodo, S., Amin, M. M., & Cofriyanti, E. (2019). Rancang Bangun Video Profil Sebagai Sarana Informasi dan Promosi pada Program Studi Teknik Komputer Politeknik Negeri Sriwijaya Palembang. JUPITER: Jurnal Penelitian Ilmu dan Teknologi Komputer, 11(1), 11-20.
Valentino, D. E., & Hardiansyah, M. J. (2020). Perancangan video company profile pada hotel de java bandung. TEMATIK, 7(1), 1-20.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2025 Bayu Bambang Perdana, Faizal Hamzah

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.