Faktor-faktor yang Mempengaruhi Keputusan Menggunakan Jasa Angkutan Bus Pariwisata pada Masa Pandemi

Authors

  • Nur Eva Romadnoni Sekolah Tinggi Pariwisata AMPTA
  • Hari Rachmadi Sekolah Tinggi Pariwisata AMPTA
  • Yudi Setiaji Sekolah Tinggi Pariwisata AMPTA

DOI:

https://doi.org/10.36276/mws.v20i2.343

Keywords:

Price, Service quality, Health protocol, Consumer decisions

Abstract

Factors Affecting The Decision to Use Tourism Bus Transportation Services During Pandemic.

The Covid-19    pandemic in early 2020 caused significant losses in various business sectors in Indonesia, particularly in the tourism sector. The factors influencing consumer decisions to use Gege bus transportation services during the Covid-19    pandemic are discussed in this article. During the Covid-19    pandemic, the research population was Gege's transportation tourism service customers, with a total research sample of 30 respondents. Sampling using a random sampling technique without regard for population strata. The variables in this study include price, quality factors, and health protocols, with the consumer's decision to use Gege transportation serving as the determining variable. Multiple linear regression analysis was used to investigate the effect of the variables. These factors have a positive and significant impact on consumer decisions to use services.

Author Biographies

Nur Eva Romadnoni, Sekolah Tinggi Pariwisata AMPTA

Sekolah Tinggi Pariwisata AMPTA

Yudi Setiaji, Sekolah Tinggi Pariwisata AMPTA

Dosen Sekolah Tinggi Pariwisata AMPTA

References

Christi M, V . (2009). Analisi Faktor- Faktor Yang Mempengaruhi Keputusan Konsumen Dalam Memilih Carrefour Sebagai Tempat Berbelanja. Yogyakarta. Program Studi Manajemen Fakultas Ekonomi. Universitas Sanata Dharma

Hermawan, H. (2018). Pengantar Manajemen Hospitality. Pekalongan: Penerbit NEM.

http://gegetransport.com/profil-kami Diakses pada tanggal 10 Juni 2021

https://www.kemkes.go.id/article/view/20070200001/berisiko-tinggi-penularan-lakukan-7-langkah-berikut-saat-naik-transportasi-umum.html Diakses 19 Juni 2021

https://peraturan.bpk.go.id/Home/Details/102884/permenhub-no-117-tahun-2018 Diakses 17 Agustus 2021

Iman, B.A. (2020). Pengaruh Pelayanan Terhadap Tingkat Kepuasan konsumen Di Perusahaan Angkutan Pariwisata Parikesit (PT. Suryo

Jatmiko Abadi). Yogyakarta. Jurusan Usaha Perjalanan Wisata. STP AMPTA Yogyakarta.

Keputusan Mentri Kesehatan Republik Indonesia No. HK.01.07//MENKES/ 382/2020

Keputusan Mentri Kesehatan Republik Indonesia No. HK.01.07//MENKES/ 328/2020

Kotler & Keller. (2012). Manajemen Pemasaran. Jilid 2 Edisi 13. Jakarta : Erlangga

Nasution. (2015). Manajemen Transportasi. Jakarta : Ghalia Indonesia Rangkuti, Freddy. 2016. Teknik Membedakan Kasus Bisnis Analisis SWOT. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama

Rachmadi, H. (2010). Analsis Komponen Bus Pariwisata Guna Penentuan Tarif dan Harga. URL: https://scholar.google.co.id/citations?view_op=view_citation&hl=id&user=4EbL7uQAAAAJ&citation_for_view=4EbL7uQAAAAJ:WF5omc3nYNoC. Diakses 7 Oktober 2020

Rachmadi, H. (2016). Model Pengambilan Keputusan Berwisata. Media Wisata. 14(2). URL: https://scholar.google.co.id/citations?view_op=view_citation&hl=id&user=4EbL7uQAAAAJ&citation_for_view=4EbL7uQAAAAJ:u-x6o8ySG0sC, Diakses 7 Oktober 2020

Salim, A. (2012). Manajemen Transportasi. Jakarta :PT. Rajagrafindo Persada Hasan, Ali. 2015. Tourist Marketing. Yogyakarta: CAPS

Santosa. (2018). Statistika Hospitalitas (Edisi Revisi). Yogyakarta: Deepublish

Sugiyono. 2012. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Cetakan ke 17. Bandung: Alfabeta.

Tjiptono, F. (2015). Pemasaran Jasa ( Prinsip Penerapan Penelitian). Yogyakarta : Andi Ofset Toni Wijaya. 2021. Manajemen Kualitas Jasa. PT Indeks. Jakarta

Tandirerung, A.C. (2019). Faktor- Faktor Yang Mempengaruhi Konsumen Menggunakan Jasa Go- Car. Yogyakarta. Program Studi Manajemen Fakultas Ekonomi. Universitas Sanata Dharma Yogyakarta.

Undang- Undang Nomor 10 Tahun 2009 tentang Kepariwisataan. Jakrta 2009

Zhafira, H. (2021). Pengaruh Bauran Pemasaran Terhadap Keputusan Berkunjung di Wisata Edukasi Sekolah Sungai Siluk. Program Studi S1- Pariwisata. STP AMPTA Yogyakarta.

Downloads

Published

2022-07-14

How to Cite

Romadnoni, N. E., Rachmadi, H., & Setiaji, Y. (2022). Faktor-faktor yang Mempengaruhi Keputusan Menggunakan Jasa Angkutan Bus Pariwisata pada Masa Pandemi. Media Wisata, 20(2), 223–232. https://doi.org/10.36276/mws.v20i2.343