Membangun Ekonomi Kreatif melalui Wisata Batik sebagai Upaya Membangkitkan Perekonomian Lokal di Era Kebiasaan Baru Desa Wisata Jarum Bayat

Authors

  • Ihsan Budi Santoso Akademi Pariwisata Yogyakarta

DOI:

https://doi.org/10.36276/mws.v20i1.306

Keywords:

Upaya, batik, Bayat

Abstract

Developing a creative economy through batik tourism as an effort to increase the local economy in the new habit era Jarum bayat tourism village.

The aim of this study is to find out how the efforts made by the tourism assistance community group (pokdarwis) to increase the economy of the local tourism village community and what are the obstacles faced in carrying out these efforts. This study used the descriptive qualitative method. Observations, interviews, documentation were carried out to collect the necessary data and completeness in this paper. Based on the research conducted, it can be concluded that the tourism assistance community group (Pokdarwis) efforts to increase the local economy in this new era of habits are to continue to market tourism products online by utilizing social media, such as Facebook and Instagram as well as by participating in training/workshop related to the development and improvement of its potential and resources. Meanwhile, the obstacles faced are limited resources, lack of knowledge about marketing and the decrease in tourist visits in this new era of habit.

References

Albab .(2015). Pengrajin Batik Paguyuban Putri Kawung: Studi Peningkatan Kesejahteraan Keluarga di Desa Jarum, Bayat, Klaten. Skripsi. Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga Yogyakarta

Creswell, J.W. (2016). Research Design Pendekatan Kualitatif, Kuantitatif, dan Mixed. Yogyakarta: Pustaka Pelajar

Gitosudarmo, I. (2001). Manajemen Strategis. Edisi Pertama. Yogyakarta: PT. BPFE.

Grade, R. (2008). Strategi Ampuh Berbisnis. Yogyakarta: B-First.

Hermawan, H. (2016). Dampak Pengembangan Desa Wisata Nglanggeran Terhadap Ekonomi Masyarakat Lokal. Jurnal Pariwisata, 3(2).

Mardikanto, T, and, Soebianto, P. (2013). Pemberdayaan Masyarakat Dalam

Perspektif kebijakan Publik. Alfabeta. Surakarta.

Sumarsono, et.al. (2006). Pendidikan Kewarganegaraan. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.

Sofjan, A. (2010). Manajemen Pemasaran.Jakarta: PT Rajagrafindo Persada, Hlm. 5

Nurchayati dan Ratnawati., A. T. (2016). Strategi Pengembangan Industri Kreatif Sebagai Penggerak Destinasi Pariwisata di Kabupaten Semarang. Prosiding Seminar Nasional Multi Disiplin Ilmu ke 2 Tahun 2016. Hal 180-90. ISBN 978-979-3649-96-2

Prakoso.(2019). Strategi Pengembangan Pariwisata Kreatif Berbasis Masyarakat (Community-based Creative Tourism) di Bintan, Journal of Tourism and Creativity,3,(2).

Rahayu, S. (2016). Pariwisata Kreatif : Strategi Menghadapi Masyarakat Ekonomi Asean (MEA). Prosiding Seminar Nasional Pendidikan. Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Samawan. Hal 416-423. ISBN 978-602-61182-0-2

Rakib. M. (2017). Strategi Pengembangan Ekonomi Kreatif Berbasis Kearifan Lokal Sebagai Penunjang Daya Tarik Wisata. Jurnal Kepariwisataan, 1(2)

Suseno TW, dkk. (2005). “Resposisi Usaha Mikro, Kecil dan Menengah dalam Perekonomian Nasional”, (Yogyakarta : Universitas Danata Dharma,) hlm. 14.

Simarmata. Hengki M P, Panjaitan.N J.(2019). Strategi Pengembangan Pariwisata Berbasis Ekonomi Kreatif Dalam Peningkatan Perekonomian Masyarakat Kabupaten Toba Samosir. Jurnal EK&BI , 2(2)

Usman Y dan Enny A.H.(1992). Zakat dan Pajak.Jakarta: PT.Bina Rena Parieara.hlm. 243.

Wulandari, L. W. (2014). Pengembangan Pariwisata Ekonomi Kreatif Desa Wisata Berbasis Budaya Sebagai Niche Market Destination (Studi Kasus pengembangan Desa Wisata di Kabupaten Sleman). Aplikasi Bisnis, 16(9).

Downloads

Published

2022-03-17

How to Cite

Santoso, I. B. (2022). Membangun Ekonomi Kreatif melalui Wisata Batik sebagai Upaya Membangkitkan Perekonomian Lokal di Era Kebiasaan Baru Desa Wisata Jarum Bayat. Media Wisata, 20(1), 115–123. https://doi.org/10.36276/mws.v20i1.306

Most read articles by the same author(s)